Wednesday, March 12, 2008

Zaman Kanak-kanak



My childhood ?? erm.. start umur 3 tahun, saya sudah boleh berjalan..but time permulaan nak berjalan itu, memang always jatuh..hee.. Bila nak jalan, mesti ada sokongan macam something to hold when I am walking.. baru boleh berjalan.. but most of the time memang tak suka berjalan pun.. my mum yang suruh jalan.. sebab nanti senang lancer bila nak berjalan… Saya lebih suka tengok tv dari berjalan or buat benda lain.. time kanak-kanak mesti la suka tengok tv.. always duduk tengok tv.. hehehe.. my mum said habit saya time tengok tv sambil minum susu.. yela budak hingusan kan.. mesti ada susu kat mana pun.. if not tak boleh duduk diam.. if dapat susu terus diam and terus tidur.. itu je keje bila time kanak-kanak ni..

Masuk umur 4 tahun, aku sudah mula suka bercakap… mana tak nya, sudah boleh bercakap.. sebab itu always nak bercakap je.. even a bit gagap.. I mean a lot..hehehehe.. sampai my mum cakap dia sudah tak larat nak layan saya bercakap.. Kadang-kadang tu, bila tak da orang nak layan, mula la start merajuk.. hehehe.. masa kanak-kanak ni memang suka merajuk… merajuk tak ingat la…hehehe.. Bila merajuk, dah pandai buat muka… tapi semua tak layan.. sebab da masak dengan perangai saya.. If orang buat tak layan, mula nak menangis… annoying kan?hehe.. but tak da la menangis sampai menjerit-jerit.. just menangis tak berlagu.. tak da suara, air mata je berderai… hee.. then baru my mum or dad pujuk .. baru la ok.. hee.. beli chocolate la…bawa pergi taman and all yang boleh pujuk saya.. saya suka choki-choki.. but paling saya suka when time merajuk, my dad buatkan susu.. yummy!! =) terus happy.. no more buat muka merajuk.. hehehe..

5 tahun, saya dah mula suka berjalan.. hehehe.. yela sudah pandai berjalan.. kadang-kadang tu bila tengok mak make up, mesti nak cuba juga.. especially lipstick..heheh.. sebab itu paling senang nak pakai.. tapi for sure comot.. yela asal ada color dekat bibir sudah cukup.. konon cun la.. hehehe.. Not only that.. saya suka melawa juga… hee.. tengok orang pakai lawa-lawa..nak ikut juga.. acting macam orang da 20 tahun..time saya umur 5 tahun ni, my parents hire orang gaji untuk jaga saya and all my sisters.. sebab time tu parents kerja.. so tak da siapa nak jaga… saya memang tak suka orang gaji tu.. suka marah-marah and kurung saya dalam toilet.. sebab saya bising.. then one day tu, orang gaji tu tak bagi my sister masuk rumah sebab my sister bising.. saya mengadu kat my mum.. one day tu my mum marah dia and dia lari balik indon.. since that, my mum hantar I and all my sis pergi nursery… hehehe… at first memang saya tak suka my mum hantar pergi nursery.. sebab dekat situ banyak sangat perangai.. pening…hee.. dengan bising bunyi baby menangis.. tapi lama kelamaan, saya sudah biasa dengan tempat nursery tersebut… so mula la suka bergaul dengan kawan-kawan dekat situ.. sebab ramai kawan, bila my mum balik kerja and fetch me kt nursery, tanak balik lagi.. seronok main dengan kawan-kawan dekat sana.. tapi one thing yang saya tak suka duduk nursery, food dia tak sedap.. tak sedap langsung.. bila time makan, kena makan ramai-ramai dalam dulang besar.. memang sangat tak selera.. heee.. That’s why I asked my mum bekalkan apa-apa before hantar saya and sisters pergi nursery.. since that every morning my mum bekalkan I makanan ..


Start my age 6 tahun, saya mulakan my first education at Tadika Firdaus Islam at Klang area my house.. belakang nursery yang my mum selalu hantar saya dengan all my sister.. Selepas balik tadika, terus pergi nursery.. petang itu baru my parents fetch me and my sis.. First masuk tadika , saya menangis sebab kena belajar alone semua.. tak biasa lagi.. so sedih je bila my mum hantar and terus pergi kerja.. Lama kelamaan saya excited.. sebab da banyak kawan semua.. Dekat sana, saya banyak belajar tentang agama.. From that, saya dah boleh baca and hafal banyak doa… doa tidur.. doa makan.. doa keluar tandas… Selepas belajar doa, saya belajar cara-cara untuk sembahyang.. Bila balik rumah, saya mula suka bercerita apa yang saya belajar dekat tadika.. sebab semua my family dah malas nak layan.. hehehe.. but saya tak kisah.. saya cerita juga.. =) Masa saya umur 6 tahun ni, saya ada pengalaman pahit yang memang saya tak boleh lupakan.. hee.. actually time umur saya 6 tahun, saya still minum susu dalam botol.. hee… one day saya bermain di luar bersama kawan-kawan yang lain.. then saya rest kejap nak balik.. sebenarnya saya balik nak minum susu.. then minum la susu botol tu.. tiba-tiba time tengah minum itu, one of my friend datang rumah saya… saya tak perasan.. then dia masuk dia nampak saya minum susu dalam botol.. saya terus malu lari pergi belakang dapur.. bila saya keluar rumah nak sambung bermain, all my friend ejek saya.. macam-macam diorang cakap.. saya balik terus menangis.. my mum kata if tak nak orang ejek, jangan minum susu botol lagi.. try minum dalam cawan.. since that, I tak pernah minum susu dalam botol.. terus berubah.. itu yang orang cakap, friends will change us anytime..

No comments: