Monday, March 17, 2008

life in Primary school...


Selepas habis belajar di Tadika, saya mula mendaftar ke sekolah rendah pada tahun 1995.. saya mula belajar di Sekolah Rendah Convent Klang.. Pada mula darjah 1, saya mula belajar berdikari sendirian di sekolah rendah.. My parents just hantar dan ambil saya di sekolah.. Di sekolah, saya berdikari sendiri tanpa bantuan ibu bapa saya.. Saya mula belajar benda baru dan mempunyai kawan pelbagai kaum.. Mula-mula saya malu nak bertegur sapa dengan semua kawan-kawan.. baru masuk sekolah macam ni.. so malu dan tak pandai nak bergaul lagi.. dengan cikgu pun saya malu.. hee..


Bila sudah masuk darjah 3 ke atas, saya mula boleh bertegur dengan cikgu-cikgu.. itu pun dengan cukut yang tak garang.. kebanyakan cikgu dekat sekolah ni garang-garang.. so takut sikit.. bukan sikit.. tapi banyak..hehehe.. Dalam darjah 3 ni, ada satu exam yang besar..iaitu exam pts.. exam yang agak besar untuk darjah 3 ni.. So kena belajar rajin dan betul-betul… Saya mula meminta mak saya masukkan saya tusyen bersama kawan-kawan yang lain.. Bila da masuk tusyen, kebanyakkan masa di tusyen saya menumpukan perhatian… Tetapi lama kelamaan saya sudah terikut-ikut kawan saya… Masuk kelas tusyen lambat.. sempat lagi main nyorok-nyorok befire masuk kelas tusyen… lama kelamaan, teacher tusyen tersebut mula perasan perubahan saya dan mula report kat my parents.. once my parents dapat tahu, apa lagi.. kena lecture la..hehehe.. lepas kena lecture.. saya terus masuk bilik dan pk blk apa my parents lecture td… saya mula pk yang mereka membayar duit saya belajar tp boleh plak saya main-main… selepas berfikir, saya minta maaf kat mak & abah sbb buat mereka mcm tu.. tiba waktu peperiksaan PTS, saya tawakal and just jwb je… at least if kte tatau pun, just jawab je.. sbb my mum pernah cakap if tatau jawab, jgn tinggalkan.. jawab selagi boleh.. lgpun time exam pts, saya tidak berharap sangat jadi murid lompat ni.. if pas, pas lah.if not, its really ok =) at least I know exam PTS tu mcm mane.. =) Bila dah dapat keputusan, memang betul my expectation.. tak dapat jd murid lompat..


so after that just go on with my study until standard 6.. time standard 6 kena amik exam UPSR. Time darjah 6 ni la saya bnyk aktif dalam activiti.. mcm puteri islam.. koir… singing contest.. nasyid and dancing.. so tk bnyk concentrate in study.. result pun tk ok..hehehe.. Ada competition yg saya menang.. ada yang tk.. tp benda tu normal.. menang kalah its really ok with me =)

No comments: