Monday, March 17, 2008

Starting life in Polytechnic...

Before aku masuk kt poly, im working for 3 months in KL Central as a clerk.. then after keje, my mum suruh apply poly.. secretary course.. actly aku tk mnat sgt secretary course.. tu pun my 2nd choice.. frst choice is tourism..bt dpt secretary course.. before i accept the application, aku suh mak n abah pg tgk tempat tu dlu... Politeknik Sultan Idris Shah.. poly tu kt sabak bernam.. ble smpai sane je, aku mcm ini ke tmpat die.. mcm hutan je.. hehehe.. last2 jumpe jgk poly..hehehe.. tp tmpat agak cantik.. sbb bru kan.. dlm hutan... peaceful.. then at last aku accept jgk kt poly ni..


At first masuk, mstila kena orientasi dulu... memang skit la time tu.. kena bgn awl...blk lmbt.. tp pengalaman.. agak seronok ble last day orientasi tu.. Start register modul for secretary course ni, permulaan memang susah.. sbb mcm pelik je modul die..hehehe.. tp mmg suffer..assgment banyak tahap max.. smpai kulit jari melecet.. but i learned a new things.. new words.. trengkas & Shorthand.. mmg susah.. tp interesting... so i have to study abit hard to succeed this 1st sem..alhamdulillah... 1st sem aku lulus.. tp tk dpt akj.. kwn aku bnyk dpt akj.. 3.5 ke ats.. tp at least i learned that i need to work harder for next sem.. sem 1 bes sgt.. sbb kwn2 sume bes.. kakak angkat pun bes.. die bnyk tlg aku dlm trengkas n shorthand.. thnx kak ieda =)




Sem 2 modul makin susah.. lagi2 om2.. memang susah.. but om2 tu mmg penting utk g li for sem 3 nnt.. mcm mane ssh pun, kena jgk buat.. smpai roomate pun tgk aku mcm tk btul je.. tk tdo.. bwat keje.. guris suratkhabar.. guris lagu.. typing lagi.. mmg teruk sgt.. tp nk bwat mcm mane.. student life.. kena la suffer for a good result.. mula2 tu rase nk give up.. sbb tgk kwn2 da bnyk nangis n nk give up.. one day tu sampai da cll my mum ckp nk stop.. tp my mum kate sabar.. da nak abis da.. da alang2 sem 2, better habis kn je..... pastu my mum advice sume... bru okay.... aktiviti pun bnyk time sem 2 yang aku involved mcm hari politeknik.. kena jaga gerai jabatan perdagangan.. memang pengalaman baru.. sgt bes... mmg assgnment bnyk n dugaan pun bnyk sgt.. tp aku blajar utk menerima.. ngn kawan2 pun makin rapat... bila nk dekat final, aku bnyk berlatih speed shorthand n trengkas ngn kwn2 n lecturer.. sbb speed aku mmg teruk..lepastu lama kelamaan aku bleh kejar speed sedikit demi sedikit.. time final aku bwat yang termampu n terbaik.. bila nk tunggu result, tkut sgt.. tkut repeat.. tp aku terima apa je keputusan.. alhamdulillah.. result aku pas... even pointer sket, aku bersyukur tk da ape yang fail.. mmg lega.. so aku bleh teruskan practical sperti biasa...



Masa sem 3, aku pg practical dkat pejabat guaman Zuzi Md Noor & Robiatul dkat area kl.. .Jalan TAR.. Tuanku Abdul Rahman.. memang jauh dari rumah aku.. perjalanan dr klang ke tmpat praktikal dlm sejam 15 min..naik train..lpastu jln dlm 10min bru smpai lawyer office trsebut... dlm tempoh praktikl trsebut, aku bnyk belajar dan praktikkan apa yg tlah aku pelajari kt poly... memang bes..pekerja dkat situ sume baik2.. dan bnyk menolong.. Selama 6 bulan aku praktikal, bnyk benda aku tempohi.. 6 bulan mmg lama.. tp tk terasa.. tp struggle sket sbb buat report..hehehe.. tp at last siap jgk...akhirnya aku dpt menghabiskan praktikal aku dgn baiknya =)

Masuk sem 4, mmg rasa janggal..sbb dlu stu kelas ade 34 org..now tinggal 14.. terpisah.. memang sdey n terasa sgt..sbb satu kelas mmg rapat..erm.. bt now yg tnggal 14 ni mmg ktorang sgt rapat.. mana2 mesti sama2.. hee..so far assgnment tkd masalah...mmg bnyk..tp still bleh handle... aku ngn kwn2 aku akn bwat yang terbaik utk sem akhir ni...insyaallah..

No comments: